Gastatelier Leo XIII, Tilburg
06.09.2016 – 18.12.2016
Apice for Artists (Daniela Apice) is door het artistieke team van Leo XIII uitgenodigd om voor een periode van drie maanden als tentoonstellingsmaker in het Gastatelier te resideren met een aansluitende presentatie van het onderzoek. De uitnodiging roept in eerste instantie de vraag bij mij op hoe ik mij verhoud tot de rol van tentoonstellingsmaker. Op welke manier kan ik mijn werkwijze onderzoeken en van een presentatiekader voorzien? Ik heb twee kunstenaars uitgenodigd om gezamenlijk deze onderzoeksperiode in het Gastatelier te werken: Elena Capra (1984, IT) en Guido de Pooter (1982, NL). Mij bewust van de specifieke context wil ik op een zo transparant mogelijke manier toewerken naar een publiek presentatiemoment. Op basis van werkbesprekingen met de beide kunstenaars zal het onderzoeksproces naar binnen worden gehaald. Startpunt voor de samenwerking met Elena Capra en Guido de Pooter is een nieuwsgierigheid naar de individuele kunstenaarspraktijken en de wens om op een procesmatige manier tot een aanknopingspunt voor een duo presentatie te komen.
Booklet: diepte-interview met de kunstenaars naar aanleiding van intensieve gesprekken die gedurende de residentieperiode in het Gastatelier zijn gehouden. De booklet is tijdens de presentatie ‘Short palm’ gebruikt om inzicht te verschaffen in de beide kunstenaarspraktijken.
Short palm: duo presentatie Elena Capra en Guido de Pooter met nieuw werk van de kunstenaars.
Non-Lecture: kort na de werkperiode in het Gastatelier is Apice for Artists door de organisatie Kunstvlaai gevraagd om in gesprek te gaan over een actueel vraagstuk met betrekking tot de praktijk. De publieke bijeenkomst is in het Gastatelier gehouden, gesitueerd in de presentatie ‘Short palm’. Het gesprek is uitgezonden door online radio for the arts Ja Ja Ja Nee Nee Nee.
Mogelijkheden tot onbepaaldheid: beschouwende tekst door Julia Steenhuisen (februari 2017) over de onderzoeksperiode in het Gastatelier, de aansluitende presentatie en de ‘Non-Lecture’.